Za uspešno vzpostavitev dojenja je ključno, da smo seznanjeni z biološkimi potrebami novorojenčka. Z ustrezno rutino, ki ne zahteva dodatnih človeških ali finančnih virov, je mogoče tudi v porodnišnicah pomembno izboljšati položaj novopečenih mamic in dojenčkov.
Neprekinjeni kožni stik takoj po rojstvu
Mami in otroku po porodu naj bo omogočen tesen, neprekinjen telesni stik, saj le-ta stabilizira dojenčka, zato lahko uporabi reflekse, ki spodbujajo zgodnje dojenje.
Novorojenček se zmore sam splaziti do prsi
Zdrav novorojenček se rodi z refleksi, ki mu pomagajo, da se splazi do prsi in pristavi. Mati naj bo udobno nameščena v polležečem položaju. Ko dojenčka po rojstvu s trebuščkom položimo na njeno telo, se v predvidljivem nizu gibov pomakne do dojke, stimulira sproščanje oksitocina pri materi in se prične dojiti. To se zgodi v približno prvi uri do dveh po rojstvu.
Čas (v minutah) Dojenčkovo vedenje
6 Odpre oči
11 Masira dojko
12 Daje roko v usta
21 Išče, obrača glavo
25 Z vlažno rokico se dotika dojke
27 Izteguje jezik in liže bradavico
80 Dojenje
Ločitev mame in otroka pred prvim podojem oz. protibolečinska sredstva, ki jih mati prejema med porodom, pri nekaterih novorojenčkih lahko začasno zavrejo omenjene reflekse.
Zakaj je kožni stik tako pomemben?
Za dojenčka sta neprekinjeni stik z mamo in pogosto hranjenje biološka norma. Sesalci, ki nosimo svoje mladiče (npr. vrečarji, primati in človek), smo ob rojstvu najmanj zreli in potrebujemo neprekinjeni stik z materjo ter pogosto dojenje; človeško materino mleko ima celo manj maščob in beljakovin kot drugi sesalci. V prvinskih ljudstvih, ki živijo v skladu z naravo, matere dojenčke podnevi in ponoči dojijo tudi večkrat na uro, in to kar nekaj let.
Če je otrok pri materi in dojenja ne omejujemo, je manj težav pri dojenju, dojenček manj joka, njegove življenjske funkcije pa so stabilnejše. Čim daljši je kožni stik v prvih 3 urah po rojstvu, večja je verjetnost, da bo dojenček izključno dojen.
Vir:
Mannel R., Martens P. J., Walker M. Core Curriculum for Lactation Consultant practice, 3rd Ed., Jones and Bartlett Learning, LLC 2013; 588–590, 594.
Watson Genna C. Supporting Sucking Skills […], 2nd Ed., Jones and Bartlett Learning, LLC 2013; 109–115.